søndag 29. august 2010

DEN LILLE METEOROLOG

Ny i  NATUREN i LOMMA serien  'NiLs' blir om meteorologi
Det er ikke tvil, det å 'lese' været som blir om 6 til 12 timer eller gjerne inntill ett døgn framover er ikke lett.  Vi har spennende skyer, vindretninger og gode værtegn å hjelpe oss med.  Jeg ønsker hjelp,  dokumentert med bilder og tolkninger, og jakter etter folk som har gode (eller dårlige) erfaringer å gi.

Her er fra en tidlig morgen på Dørålseter i Rondane.  Formiddagen ledet til tunge regnbyger og årets største nedbør på ett døgn.
Mot øst ett kvarter på 4 om morgenen

Et fly drar seg snart stille over morgenhimmelen. Kondenstripene er det som enklest indikerer luftbevegelsene i de høyere luftlag. Det er bevegelsene i 8 - 12.000 m høyde som viser retningen lavtrykkene beveger seg.








Et fly passerer og legger igjen sin kondensstripe
KRYSSVINDSREGELEN
Vel en time seinere
                  Er du i åpent terreng og stiller deg med vinden i ryggen, så ligger lavtrykket på din venstreside.                                                                      
Jeg bruker 'Kryssvindsregelen', dvs kombinerer det jeg registrer om vinden i det lavere luftlag (den du har i ryggen) med den i de høyere. Så da vet jeg om lavtrykket kommer nærmnere (dårligere vær) eller går vekk (gir bedre vær). Utrolig mange med masser av vekttall i meteorologi har ikke peiling på dette. Spør og sjekk selv.  Men desverre er det ofte skyet og vanskelig å se hvordan vinden er høyt der oppe. Jeg har da, som ellers i livet søkt trøst i de enkle ordene     'Life without problems....is dull'








Skyene klokka halv fem samler seg
over Høgronden og Gråronden i sør











<>
Det tykner raskt til
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fra å være stille så begynner vinden på bakken å trekke seg opp og 6 timer etter kommer regnbygene tunge inn.
 
Kastvinder kommer vi inn på seinere.  Disse har forbindelse med kaldfronter, er heftige, men slår gjerne fort over.  Som fjellvandrer er det kanskje nyttig å bruke utsagn fra seilskutetiden:
 
'Wind before rain, hoist the top sail again!
Rain before wind, pull the top sail inn!'
 
Har vinden kommet før regnet, kan du trekke ut og komme deg videre, men kommer heftig regn først....kom deg i ly. 
 
Kumulusskyene siger raskt inn
fra vestlig kant samtidig. 
Under ser vi bildet tatt en halvtime seinere

Joda, jeg ser at bilder kommer flere ganger og er i forskjellige størrelser
Jeg beklager, men redigeringen ville ikke føye seg etter meg
men så er jeg bare amaaatør etter ett døgn i dette blogger-gamet

3 kommentarer:

  1. Hei Pappa! Dette ser jo veldig profft ut! Flotte bilder, og mye interessant info. Jeg skal fortsette å følge med på bloggen din! Ellen-Mari

    SvarSlett
  2. Hei Brebent.

    Dette er begynnelsen på neste års opplag skjønner jeg. Du får samle gamle værtegn og se om de stemmer med fysikken.

    Gå inn på rediger på "min profil" så kan du endre det du vil.

    Snakkes
    Kåre

    SvarSlett
  3. Nå er det lenge siden du har gjort noe. Dette er ikke bra til å være deg!!

    Kåre

    SvarSlett