søndag 29. august 2010

Naturen i Lomma serien

Vår lille fjellflora
Sterkt inspirert av min venn og naturfotograf Kåre Knutshol Johansen prøver jeg meg.  Inntrykk fra turer på topper, breer, natur...og i de seinere år med kamera har jeg fått til en minibokserie.  God og positiv støtte fra arbeidsgiveren min har gitt et samlet opplag på over 10.000.  Livet er slettes ikke så verst.

Bildet er fra en fantastisk flat teltplass på 1400 moh inne i Memurudalen.  Teltterrassen er dannet av sedimenter fra istiden på innsiden av en bredemning.  Dette er et fantastisk utgangspunkt 3 - 4 timer inn med telt fra Memurubu.  Sortningsuis topper, Veotopper og Memurutopper gir ialt et 15-talls 2000 m topper ligger nær med dette som Basecamp.



Den lille geolog på topp 

Steiner med historisk sus møysommelig satt på plass av Statens kartverk i form av varder er mange besøk verdt.  Norge er opprinnelig målt opp via et omfattende system av 439 varder, såkalte førsteordens- og andreordens varder.  De 168 førsteordens vardene er særs nøyaktig målt, deretter er de øvrige målt ut fra disse.  Ialt gir dette topper med god utsikt spredt over hele landet.

Min utfordring er : 'Hvem er det som klarer alle disse ?  Gjerne med en beskrivelse av typen stein som er valgt i oppbygningen av vardene.'

Bildet viser bestigningen til førsteordensvarden på Dyrhaugstind i august for noen år siden (foto: Nils Slingsby Karbø)


Den lille glasiolog

Gode fjellturer med breer som tema har inspiret meg til å skrive om bæåde geologi og glasiologi. Årlig har jeg vært så heldig å bli trukket med av glasiologene Arve M Tvede og Tron Laumann.  I år var det Fresvikbreen.  Gps'n indikerte at toppen på breen hadde smeltet ned 8 m.  

Bildet fra 'Speilsalen' i Trollheimen.  Vi ser utløpet av en breelv.  Salen ryktes å ha fallt sammen (foto:  Lars Eggan)

1 kommentar:

  1. Brebent.
    Gratulerer med ny aktivitet. Nå gleder vi oss til å følge dokumentasjonen fra alle turene dine fremover.
    Kåre Knutshol

    SvarSlett